Artiklar
10 viktiga frågor att ställa till din leverantör innan du bokar 🎯
Att boka rätt leverantör är en av de viktigaste delarna för att skapa ett lyckat event! Oavsett om du planerar för en stor företagsfest, bröllop eller en mindre…
Intervju
Anna Bergstrand Henning – Nobis Hospitality Group
– Nobis Hospitality Group´s olika hotell är starka varumärken var och en för sig men det som alla har gemensamt är hög kvalité vad gäller smakupplevelser (mat och dryck), inredning och förstklassig service. Varje hotell bär på sin helt unika historia och personlighet. Våra hotell huseras antingen i en unik byggnad där arkitektur och design spelar en stor roll eller att läget är helt magiskt ofta nära vatten vilket gör och skapar den där extra “wow”- upplevelsen. Trots att vi erbjuder det som många upplever som lyx och flärd är det viktigt för oss att vi bibehåller vår nyfikenhet, ödmjukhet och inte blir snobbiga. Vi hugger i där det behövs. Nu när vi öppnade vårt 10:e hotell, Hagastrand sprang vår ägare runt och hängde upp tavlor och marknadschefen skruvade ihop stolar. Det visar att vi alla hugger i när det behövs och att vi gör det ihop. Det är viktigt att det är vi som jobbar på hotellen / inom Nobis som skapar Nobis-andan och såklart visar ledarna vägen.
– Grunden i Nobis är att vår definition av service ska vara ödmjuk, varm, tillmötesgående och vänlig. Det är viktigt för oss att behandla både gäster och kollegor med respekt och att vi alltid har fokus på detaljer. Det är i detaljerna det sitter och det som gör att vi behåller vår unika identitet med en hög servicenivå. Våra grundvärderingar inom företaget är starkt förankrade. Nobis kärna är att erbjuda kvalitetsupplevelser och som jag redan nämnt har varje hotell sin unika personlighet baserat på dess historia, det skapar också en stark identitet för de som jobbar på hotellen.
– Vad gäller möten och events inom Nobis jobbar vi åter igen mycket med detaljer och är duktiga på att förmedla och skapa den känsla som vi vill att gästen ska uppleva. Genuin service, ödmjukhet och kvalitet står för en stor del av upplevelsen. Om du har en fantastisk produkt eller ett hotell men inte brinner för det du gör och inte möter gästen på rätt sätt spelar det ingen roll hur fint det är. Service och kvalitet är vårt främsta konkurrensmedel och därav är medarbetarna den viktigaste resursen. För att fortsätta vara framgångsrika inom vår näring är vi beroende av hur vi arbetar med hållbart ledarskap – en essentiell förutsättning för att stå ut bland andra aktörer i branschen. Om du så är på Miss Clara med sin atmosfär av tidlös och modern elegans eller på Blique med sin industriella charm och moderna design, eller på vårt helt nya hotell Hagastrand med nordiska, moderna traditioner, så ska Nobis-andan alltid finnas där. Vi erbjuder fantastiska kvalitetsupplevelser beroende på vad du som gäst söker. Behöver du komma bort från stadens puls och varva ner väljer du istället Hotel J som har efter en omfattande renovering numera nya mötes- och eventytor som inger lugn och inspiration från hav och natur – sin egna oas bort från stress och press. Söker man historiens vingslag men närheten till city ska man söka sig till vackra Hotel Skeppshomen eller Stallmästaregården, hotell med anor från 1600-talet. Sedan vill jag inte utelämna en helt annan upplevelse, Nobis Hotel, vårt flaggskepp på Norrmalmstorg med sina traditionella mindre mötesrum mitt i citys puls. Med ovan sagt har vi en helt unik portfölj med hotell och kan guida våra gäster var de bör ha sitt möte eller event helt beroende på sitt syfte och mål. Det är vår styrka.
– I den tid vi befinner oss i just nu är det extra viktigt med det personliga bemötandet. Fler och fler digitaliserar det mesta. Vi tycker att det är viktigt med det här personliga bemötandet / samtalet, komma och se hotellen innan man bokar, skräddarsy varenda möte / event. Åter igen, den här personliga servicen, respekten, varje detalj och kvalitet i fokus säkerställer att gästen känner sig sedd. Vi tror på det genuina och riktiga i en snabbt föränderlig värld. Vi ska givetvis följa med i den digitala utvecklingen men inte digitalisera det personliga bemötandet. Integrera tekniska lösningar för att effektivisera verksamheten och förbättra gästupplevelsen välkomnas men när du kliver in i ett av våra hotell, då ska vi se dig och uppmärksamma dig som gäst, har vi inte gjort det så har vi misslyckats!
– Ökad digitalisering (AI), ökad prismedvetenhet, mer krav på upplevelser och hållbarhet är några saker som trendar just nu och har gjort ett tag. Som jag tidigare nämnt ska vi följa med i digitaliseringen men vi ska inte tappa det personliga bemötandet. Fokus ska ligga på att underlätta för våra gäster, inte att spara in på resurser / personal. Då är risken att vi tappar Nobis-andan. Med tanke på den ekonomiska osäkerheten är våra gäster mer prismedvetna och för oss är det därför viktigt att vår strävan alltid är att gästen/kunden skall känna att vi levererat kvalitet till ett pris som är rimligt. När det kommer till ökat krav på upplevelser kan vi se att gästerna söker mer än bara ett hotell. Vi försöker följa den trenden och erbjuda mer till våra gäster. Ett exempel är vårt nya hotell Hagastrand där vi precis öppnat ett av Nordens största spa med unika delar som eventbastu och snörum. Eventbastun – den första i Sverige, innebär en upplevelse som aktiverar alla sinnen med hjälp av en bastumästare som guidar en genom ritualer med hjälp av doft, ljud, ljus och värme. Här erbjuder vi även skräddarsydda ritualer upp till 60 personer för att toppa upplevelsen. En helt ny upplevelse för både privatpersoner och företag.
När det kommer till hållbarhetsfrågan har den blivit väldigt viktig för oss vilket den också är för många av de gäster / företag som besöker oss. Nobis horisont är långsiktig och vi strävar efter att vara framgångsrika på lång sikt, det får som effekt att det korta perspektivet ibland åsidosätts för att säkerställa att Nobis håller även i framtiden. Det är numera en självklarhet att hållbarhetsaspekten tas hänsyn till i samtliga beslut. I syfte att utveckla oss som företag och vårt hållbarhetsarbete har vi och kommer vi att genomföra olika projekt med syfte att stärka vår mission och förtydliga vårt ställningstagande. Förutom att de flesta av våra hotell är svanenmärkta har vi i vårt cirkulära arbete “från jord till bord till jord” bl. a investerat i komposteringsmaskiner som komposterar matavfall på väldigt kort tid. Den komposterade produkten kan sedan direkt blandas med jord och användas i planteringar / grönsaksproduktion. Komposteringsmaskiner finns i drift på Blique by Nobis och Hotel Skeppsholmen och tanken är att den ska implementeras på fler hotell. Vi har ett antal hotellrum på Miss Clara där vi har installerat cirkulära duschar som sparar på vatten och energi. Det hoppas vi att vi kan utveckla och bli standard på hotellen. Ovan är perfekta exempel på hur vi vill arbeta hållbart; projekt som förbättrar hållbarheten samtidigt som vi inte kompromissar på gästupplevelsen. Förutom ovan planterar vi mycket bladgrönt, örter, grönsaker som vi använder i matlagningen på hotellen. Vi har bytt ut våra små engångshygienförpackningar till stora förpackningar som fylls på (med syfte att minimera plastanvändningen). Vi försöker välja så närproducerad och ekologisk mat efter säsong som är möjligt och mycket mer inom hållbarhetsområdet.
– Att ta mer hjälp av oss vid bokning av lokal och berätta vad syftet och målet är med mötet / eventet. Se oss som rådgivare. Allt för många kunder börjar med att boka en lokal innan de vet syfte och mål. Vi med vår erfarenhet kan guida er mellan hotellen och hitta den bästa platsen beroende på vad själva syftet och målet är. Är det en utbildning passar en typ av lokal, är det en kickoff en annan typ av lokal, ett jubileum en annan typ osv. Vi kan även skräddarsy aktiviteter som kan passa för just den här bokningen. Involvera oss mer i början är mitt tips!
Nobis Hospitality Groups hotell erbjuder inte bara en imponerande mångfald av unika lokaler – de erbjuder en partner i skapandet av upplevelsen. Oavsett om syftet är en lugn utbildning vid havet på Hotel J, en industriell kickoff på Blique by Nobis eller ett pampigt event i stadspulsen på Nobis Hotel Stockholm, genomsyras allt av den unika kombinationen av förstklassig service och den genuina Nobis-andan.
Som Anna Bergstrand Henning betonar, ligger företagets styrka i att agera som rådgivare: att guida kunden till den perfekta platsen utifrån syfte och mål. Genom att involvera Nobis-teamet tidigt säkerställs inte bara en perfekt matchning av lokal, utan också att service, mat och atmosfär samspelar för att skapa den där helhetsupplevelsen i världsklass.
Hotel J
Blique by Nobis
Miss Clara by Nobis
Stallmästaregården
Hotel Skeppsholmen
Hagastrand
Nobis Hotel Stockholm
Nobis Hotel Copenhagen
Nobis Hotel Palma
Concepció by Nobis
Operahuset
Konferens, bröllop eller fest – din samlingsplats för tjänster kopplade till event!
EventTjänster är samlingsplatsen för dig som planerar konferens, bröllop, fest, barnkalas eller andra event. Hos oss hittar du leverantörer inom catering, lokaler, restauranger, foto/film, underhållning, föreläsare, dekoration, boende, ljus/ljud och andra som du kan behöva hjälp av i din eventplanering. Dessutom erbjuder EventTjänster gratis eventplanering så att du kan fokusera på annat! Vi på EventTjänster har lång erfarenhet av eventplanering och hjälper dig gärna att boka din konferens, kick off, företagsaktivitet, bröllop, fest eller barnkalas. Hos oss hittar du leverantörer i hela Sverige.